søndag 27. februar 2011

6-kantet eske

Jeg har gått og tenkt på en type eske i lengre tid, en som kan være fin å gi litt småsjokolade i.Men hodet mitt fungerer sånn, at når jeg ikke får gjort det jeg tenker på, så kverner det bare videre. Så da jeg våknet i dag til morran, så MÅTTE jeg bare prøve ut ideen min. Resultatet skal jeg prøve å få frem i en tutorial her. Håper den faller i smak ;)


For å lage denne esken, trenger du 1 12"x12" bazzil-kartong. Jeg har brukt panduro sin kartong. I tillegg trenger du
-saks
-skjærebrett
-preger
-lim
-tape

- Den du ønsker å pynte boksen med.

Star med å kutte kartongen i 5 cm lengder Tegn opp linjer ved 1 cm og 3 cm på kortsiden, og ved 4 cm, 12 cm og 16 cm på langsiden. Ikke kutt av toppen ved 16 cm.
Du trenger 6 slike lengder.

Lag en sjablong som er formet som en 3-kand. Den skal være 4 cm på alle sidene. Tegn en strek fra den ene toppen og ned til midten på langsiden på motsatt side. 


Legg sjablongen som vist på bildet og tegn rundt trekanten.

Gjør dette på andre siden også.

Tegn disse trekantene på alle disse 6 lengdene.

Lag en ny sjablong. Denne skal være dråpeformet, men tegn av en trekant i bunnen som passer inn med trekant-sjablongen. Denne skal være ca 4 cm høy. Trekanten i bunnen skal være ca 1/2 cm.

Legg denne sablongen over den trekanten du har tegnet, slik at den passer oppå. Tegn rundt.
Gjør dette på alle 6 lengdene.



Tegn en rett strek på hver side - ut fra enden på dråpen (slik som vist på bildet under)

Lengdene dine skal da se slik ut:




Klipp rundt slik at du sitter igjen lik bildet under. Preg de linjene du ser er skraverte.


Legg på tape langs sidene som skal brettes inn og holde esken sammen 


Lim sammen bit for bit. 




Når du har limt sammen alle sidene, limer du sammen bunnen.



Du skal nå sitte med selve esken. Den kan nå fylles med det du ønsker å gi bort, for eksempel Twist, eller annen innpakket sjokolade.


Til slutt "fletter" du sammen toppen. Her må du bare prøve og feile litt. Du må gjøre dette steg for steg, hvor du legger de sammen, og drar litt i endene, til den tilslutt faller på plass.






Jeg har ikke pyntet min enda. Jeg vil anbefale deg å ha på mønsterark og pynteark før du setter hele esken sammen, så har du på blomster og større pynt når den er ferdig sammensatt :)

Håper du likte tutorialen min. Det er første gang jeg har laget en, og jeg ser jeg må forbedre endel bilder til neste gang, men en gang må jo være den første? :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar